Barnevernstjenesten (melding)

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barnevernstjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at du har observert det som meldingen din refererer til, men du bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding. Barnevernstjenesten skal

    • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
    • starte undersøkelse hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven 
    • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

    Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.

    Lover

    Se barnevernloven §§ 4-2, 4-3, 6-4, 6-7 og 6-7a.

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte. Meldingen din kan også være anonym.

  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 27.11.2018 14:38

Random imageRandom image

Nettverktøy

A A Gul/svart A
Normal

T T T T Tekststørrelse

Namdalseid Skyet -3